روایت مهندس بازرگان از نخست وزیرشدنش
به عشق مولا
خبری مذهبی ادبی

 

سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت:

شورای انقلاب در جلسه چهاردهم بهمن ماه 1357 پس از بحث و بررسی، مهندس مهدی بازرگان را به عنوان نخست وزیر معرفی نمود.این پیشنهاد در جلسه شب چهاردهم به اطلاع امام رسانده شد و جلسه ای با حضور امام و نیز اعضای شورای انقلاب در این باره تشكیل شد.

 مهندس بازرگان در زمینه ی انتخاب خود به نخست وزیری می گوید:« مطلب را باید از عصر روز چهاردهم بهمن ماه سه روز بعد از ورود امام به تهران شروع كنیم. عصر شنبه كه به مدرسه رفاه رفتیم امام ما را مخاطب قرار داده پرسیدند برای نخست وزیر چه كسی را تعیین كنیم؟ حاضران ساكت مانده به یكدیگر نگاه می كردند. اسامی اشخاص از جمله آقای صدر حاج سید جوادی به میان آمد. نمی دانم مرحوم مطهری بود یا یكی دیگر از روحانیون شورای انقلاب مرا مطرح كرد. اعضای غیر روحانی هم كسی را در نظر نداشتند ولی نظر عموم روی من رفت و اگر كسی موافقت نداشت حرفی نزد. آیت الله خمینی تبسم و اظهار خشنودی كرده گفتند به این ترتیب خیالم از هر دو طرف راحت شد... شورای انقلاب اصرار داشت فوراً از من بله بگیرد و اعلامیه صادر كند. من نخواستم فوراً قبول كنم و گفتم اجازه دهید مطالعه و مشورتی بنمایم .آیت الله خمینی با تبسم فرمودند بگذارید فردا صبح. صبح یكشنبه پانزدهم بهمن ماه 1357 حوالی ساعت ده جلسه كردیم مقدمتاً از حسن ظن آقایان و شخص امام تشكر كردم بعد با اشاره به متن حاضر شده اساس نامه (مصوب شورای انقلاب) متذكر شدم كه شورای انقلاب ، مقام مجلس ملی را دارد و می تواند مرا عزل نمایند... پس از تذكر و تصریح مطالب فوق گفتم خواهش می كنم آقایان نسبت به رای و پیشنهادی كه دادید تجدید نظر فرمایند...»

مهدی بازرگان در ادامه می گوید كه با اشاره به سوابق و نیز منش سیاسی اعلام كردم:«خیلی مقید به دموكراسی و اهل همكاری و مشورت و اعتقاد به دیگران هستم و خیلی مقید به نظم بوده و از تندی و تعجیل احتراز می كنم و علاقمند به مطالعه و عمل تدریجی هستم. در گذشته این طور بوده ام و برای آینده هم همین رویه ام را عوض نخواهم كرد.. عكس العمل مثبت یا منفی ندیدم. من تكرار كردم كه غیر از آنچه بوده ام نخواهم بود. سكوت و قبولی و اصرار مجدد آقایان روحانی شورای انقلاب و امام در برابر شرایط و اتمام صحبت من باعث تعجبم شد و انتظار آن را نداشتم»

و به این ترتیب اعضای شورای انقلاب، مهندس بازرگان را به عنوان نخست وزیر موقت انتخاب كردند . مراسم معارفه ی مهندس بازرگان در بعد از ظهر شانزدهم بهمن ماه 1357 در آمفی تئاتر مدرسه ی رفاه برگزار شد. بازرگان در این روز حكم نخست وزیری خود را از امام گرفته و از صبح سه شنبه 17 بهمن ماه بازرگان به محل كمیته استقبال از امام خمینی نقل مكان كرد و تا شب با انتقال وسایل ضروری زندگی از منزل خود به مدرسه علوی عملا در آن دو مكان استقرار یافت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 14 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط ریحان زاده

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 16
بازدید کل : 80666
تعداد مطالب : 132
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1

آمار وبلاگ:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 16
بازدید کل : 80666
تعداد مطالب : 132
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1