85درصد کاربران اینترنت در ایران از طریق DIAL UP به اینترنت وصل می‌شوند
به عشق مولا
خبری مذهبی ادبی

 65درصد كاربران ايراني در صورت امكان دسترسي به شبكه اينترنت، اي‌دي‌اس‌ال را به ساير راه‌هاي دسترسي ترجيح مي‌دهند. اين در حالي است كه همچنان استفاده از شيوه دايل آپ نسبت به ساير راه‌هاي دسترسي پيشتاز است كه نشان‌دهنده عقب‌ماندگي شديد ايران در زمينه توسعه اينترنت و اختلاف ميان تمايل به استفاده از فناوري و امكانات موجود براي بهره‌برداري از فناوري است.

در همين حال بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوي مركز آمار ايران، تعداد كاربران اينترنت پرسرعت ای‌دی‌اس‌ال تنها 11 درصد است كه اين در مقايسه با ديگر كشورهاي همسايه زير خط استاندارد قرار دارد.در همين حال نيز مسوولان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات توسعه دولت الكترونيكي را به عنوان مهم‌ترين هدف برنامه پنجم توسعه دانسته و تاكيد دارند كه براي دستيابي به اين مهم بايد ميزان ضريب نفوذ اينترنت در كشور را توسعه داد.
آنها راه‌حل اين مساله را در ايجاد شبكه ملي اطلاعات _‌ اينترنت ملي _ دانسته و معتقدند با پهناي باندي كه اين شبكه در اختيار كاربران قرار مي‌دهد، دولت الكترونيكي نيز محقق خواهد شد؛ حال آنكه نهادهاي بين‌المللي از جمله اتحاديه ارتباطات راه دور سازمان ملل، توسعه كشورهاي در حوزه فناوري اطلاعات را دسترسي كاربران به اينترنت بين‌الملل با سرعت حداقل 512 كيلو بيت مي‌دانند. بر اساس گزارش سايت تلنا نظرسنجي با موضوع «در صورت تمايل به دسترسي به شبكه اينترنت ترجيح مي‌دهيد از GPRS، دايل آپ، اي‌دي‌اس‌ال و وايمكس استفاده كنيد؟» صورت گرفته كه براساس اين نظرسنجي، 65درصد افراد شركت‌كننده در اين تحقيق اظهار داشته‌اند در صورت امكان دسترسي به اينترنت ترجيح مي‌دهند از اي‌دي‌اس‌ال استفاده كنند. 
اين در حالي است كه با ورود فناوري‌هاي اينترنت بي‌سيم در كشور اما به دليل عدم دسترسي گسترده همچنين عدم اطمينان از امنيت اين شبكه، استفاده از اينترنت بي‌سيم در كشور با استقبال چنداني روبه‌رو نشده است. 
14 پله تا آخر جدول فاصله است
آمار به‌دست‌آمده از نظرسنجي نشان مي‌دهد 23 درصد يعني كمتر از يك‌چهارم افراد شركت‌كننده استفاده از وايمكس را بهترين راه دسترسي به شبكه اينترنت مي‌دانند. همچنين طبق آمار به‌دست‌آمده از اين نظرسنجي 9 درصد افراد GPRS را در مقايسه با ساير راه‌هاي دسترسي بهترين شيوه براي خود دانسته‌اند. بنابر آمار به‌دست‌آمده چهاردرصد افراد شركت‌كننده در اين نظرسنجي نيز دايل آپ را بهترين شيوه دسترسي به شبكه اينترنت مي‌دانند. به نظر مي‌رسد با وجود حجم روزافزون اطلاعات روي شبكه جهاني اينترنت و فناوري‌ها و روش‌هاي پيشرفته‌اي كه براي دسترسي به آنها با سرعت بالا به‌وجود آمده همچنان سليقه كاربران ايراني بالاجبار به سمت استفاده از ابتدايي‌ترين امكانات در اين فضا متمايل است تا آنجا كه بر اساس آمار اعلام‌شده از سوي مركز آمار ايران در حال حاضر 85 درصد كاربران اينترنت در ايران از طريق DIAL UP به اينترنت وصل مي‌شوند.

نكته قابل توجه در آخرين گزارش‌هاي بين‌المللي درخصوص جايگاه ايران در دسترسي به اينترنت پرسرعت به نحوي است كه گرچه بيشترين تعداد كاربران اينترنت در خاورميانه را داراست اما تنها 14 پله تا آخرين كشور از ميان 172كشور اينترنت پرسرعت فاصله دارد. امروزه و در جهان مدرن، يكي از شاخص‌هاي توسعه و پيشرفت كشورهاي دنيا ميزان دسترسي آنها به اينترنت پرسرعت است و نسبت مستقيمي بين توسعه‌يافتگي كشورهاي دنيا با ميزان سرعت اينترنت وجود دارد. با اين همه ايران به عنوان كشوري در حال توسعه كه در سال‌هاي اخير توانسته در زمينه‌هاي علمي و تكنولوژيك پيشرفت‌هاي خوبي داشته باشد، از سرعت اينترنت متناسب با ميزان توسعه كشور برخوردار نيست و دغدغه‌اي جدي براي افزايش و بهبود كارايي سرعت اينترنت در كشور وجود ندارد. اين ميزان لاك‌پشت‌وار سرعت اينترنت را بايد در كنار هزينه نسبتا بالاي دريافت خدمات اينترنت در نظر گرفت كه عملا راه دستيابي به شبكه جهاني وب را مشكل‌تر كرده است. همان گونه كه در جداول نيز ديده مي‌شود، ايرانيان در بين كشورهاي خاورميانه پرتعدادترين كاربران اينترنت را تشكيل مي‌دهند. اما در مقابل كشور ايران در بين 172 كشور دارنده اينترنت، در رده 158 كشورهاي جهان هستند، يعني تنها 14 پله با كندترين كشور فاصله دارند و 158 پله با دارنده پرسرعت‌ترين كشور دنيا.
اين در حالي است كه سرعت متوسط اينترنت در جهان در حدود 10 مگابايت در ثانيه است. در ميان كشورهاي خاورميانه نيز امارات در رده 40، عربستان در رده 70، قطر 83، بحرين 122، سوريه 151، اردن 113، كويت 100، عمان 89، لبنان 161 و عراق 149 است كه با احتساب اين جدول در منطقه خاورميانه كه ايران از لحاظ كاربر مقام اول را دارد در رده يكي مانده به آخر سرعت اينترنت در كشورهاي خاورميانه و قبل از لبنان است. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 21 فروردين 1391برچسب:,
ارسال توسط ریحان زاده

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 18
بازدید کل : 80668
تعداد مطالب : 132
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1

آمار وبلاگ:  

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 18
بازدید کل : 80668
تعداد مطالب : 132
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1